سرمایه گذار نمونه بودم
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۱۱۷۶
بهگزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا رنود متهم ردیف اول پرونده قاچاق عمده ارز که در استان سیستان تشکیل شده بود با اذن قاضی موحد در جایگاه حضور یافت و به دفاع از خود پرداخت.
وی با معرفی خود به دادگاه گفت: متولد سال ۵۱ و اهل تهران هستم که پیش از این واحد تولیدی داشتم.
وی در پاسخ به این سوال قاضی مبنی بر اینکه آیا سابقه کیفری هم داشته اید گفت: یک محکومیت داشتم که تبرئه شدم آن هم مربوط به خرید یک زمین از کشاورزی در استان قزوین بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام موحدی راد دادستان سیستان و بلوچستان در واکنش به این سخنان متهم خطاب به قاضی پرونده گفت: این شخص یک سال حبس و جهت استفاده از سند مجعول به شش ماه حبس محکوم شده بود که متهم در واکنش به سخنان دادستان سیستان و بلوچستان گفت برائت گرفتم و به دادگاه خواهم داد.
در ادامه قاضی موحد خطاب به متهم رنود گفت: بر اساس کیفرخواست صادره و با استناد ماده ۲۸۰ قانون آئین دادرسی کیفری اتهام شما تفهیم میشود. به همین منظور اتهام شما مشارکت اخلال در نظام اقتصادی با سایر متهمان از جمله سیدعلی وزیری، فرجی، بهزادیان، انصاریان و سلیمان زاده از طریق قاچاق ارز به مبلغ ۶۵ میلیون یورو و با وصوف!؟ سردستگی؟ است. اگر دفاعی دارید بگویید؟
متهم رنود در دفاع از خود گفت: از سال ۹۴ در قزوین واحد تولیدی داشتم. در مجموعهای بودم که با سرمایه خودم اقدام به اشتغال کرده بودم. کل سرمایهای هم که در این راه گذاشتم ۳۰ میلیون یورو بود.
وی در واکنش به خواسته قاضی مبنی بر ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با کار خود افزود: در کار ماشین آلات بودم. واحد تولیدی من را هم سال ۹۵ آقای رئیس جمهور روحانی به همراه نعمت زاده وزیر صمت افتتاح کردند. به همین منظور مقام اول یک کشور مجموعهای را افتتاح میکند قطعاً به پشتوانه آن نگریسته است. استانداران مختلفی در آنجا بودند که شما میتوانید از آنها سوال کنید. در جلسات مختلف هرگاه صحبت از سرمایه گذار نمونه بود بنده را انتخاب میکردند.
قاضی موحد در واکنش به این سخنان متهم گفت: تمامی موارد و اینکه اطلاعات چطور به مقامات داده میشود قابل بررسی است.
متهم رنود در ادامه دفاعیات خود با بیان اینکه هیچ گونه ارتباطی با دولت نداشتم، ادامه داد: یاد گرفتم روی پای خودم بایستم. در منطقه یهودی نشین پل چوبی بزرگ شده ام. الان هم چوبِ کارم را می خورم.
وی افزود: پس از افتتاح واحد تولیدی، از سوی دولت به دلیل اینکه مجموعه نیاز به مواد اولیه داشت به بانک مراجعه کرده و اعلام تقاضا کردم.
متهم ردیف اول ادامه داد: یک نکته را باید توضیح دهم مبنی بر اینکه تمامی کارشناسان زاهدان را بیاورید قاطع می گویم آنها نمیدانستند ال سی چیست، فاینانس چه بوده و به طور کلی مسائل ارزی چطور است؟
قاضی موحد در واکنش به این سخنان متهم گفت: شما که دیپلمه هستید چطور میدانستید؟ که متهم پاسخ داد پرس و جو کردم، دوره دیدم و باید بگویم اکثر پولدارهای قدیم هم سواد این چنینی نداشتند. این کارشناسان چطور میگویند پوروفرم ها جعلی است، باید ثابت شود.
در ادامه موحدی راد دادستان سیستان و بلوچستان از متهم پرسید شرکت گوهر اشراق برای کیست؟ که متهم پاسخ داد: من نمی دانم. من ۳ شرکت دارم که همه تولیدی است.
وی در پاسخ به این سوال قاضی مبنی بر اینکه چقدر حواله ارزی گرفتید، گفت :۷ میلیون یورو بابت شرکت پایا پلاستیک پلیمر برای خرید ماشین آلات وارداتی از آلمان گرفتم.
وی در پاسخ به سوال دیگر قاضی مبنی بر اینکه با وزیری چطور آشنا شدید، افزود: مطالبهای از شرکت نیک پارس داشتم، رفتم پولم را بگیرم که به من گفتند شخصی به نام وزیری آمده تا وجوه بدهکاران را پرداخت کند که در آنجا با او آشنا شدم. تمام تولید کنندگان روغن این فرد را میشناسند.
متهم رنود در پاسخ به سوال دیگر قاضی مبنی بر اینکه آیا رفع تعهد هم داشتید، گفت: بله، ۳۰ میلیون یورو رفع تعهد شده و فقط ۵۰ تا مانده است که از آن تعداد ۲.۵ میلیون یورو ماشین آلات موجود است.
ادامه دارد…
کد خبر 4642381 مهدیه محمدیمنبع: مهر
کلیدواژه: دادگاه سیستان و بلوچستان قاچاق ارز اخلالگران ارزی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۱۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسخ مرتضیعلیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همهچیز مقدم است
مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بیبدن» عنوان کرد: من معتقدم که فیلم اول باید به تعریف سینما و قصه گویی نزدیک باشد و بعد ایدئولوژیاش را جلو ببرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اولین برنامه از سری جدید برنامه سینمایی «هفت» با بررسی موضوع جنایی و فیلم «بیبدن» از شبکه نمایش پخش شد
بخش اول «هفت» به نقد فیلم سینمایی «بیبدن» اختصاص داشت که با حضور امیرقادری و رضا صدیق برپا شد.
رضا صدیق در ابتدا بیان کرد: من میخواهم قبل از بررسی فیلم به اتفاقات اخیر در منطقه گریزی بزنم و بگویم محور مقاومت اگر تا پیش از وعده صادق یک موضوع پراگماتیک منطقهای بود، اکنون به یک ایده ضدامپریالیستی در جهان تبدیل شده است. سینمای هالیوود نسبت به اعتراضات اخیر دانشجویان آمریکا علیه اسرائیل سکوت کرده؛ این در حالی است که در اعتراضات داخلی ما، رسانههای امپریالیستی مانند بازجو به دنبال بازیگران و سینماگران ما بودند، اما به بازیگران خودشان اجازه اظهار نظر نمیدهند و هرکس در این موضوع موضعگیری کند، قطعا نابود خواهد شد. این قضیه نشان از این است که آمریکا در امنیت ملیاش با کسی شوخی ندارد.
امیر قادری در ادامه عنوان کرد: هالیوود ۱۰ الی ۱۵سال اخیر اهدافش بسیار تغییر کرده و فرمایشی شده است. من همیشه میگویم صد رحمت به دهه شصت خودمان که حتی اگر سختگیری وجود داشت، اما حامی مستضعفین بود.
رضا صدیق درباره «بیبدن» اظهار کرد: از نظر من این فیلم بدون شخصیت و وسط باز است که تکلیفش با خودش مشخص نیست. فیلم «بیبدن» از موقعیتهای دراماتیکی که میتوانست قصهاش را نجات دهد، هیچ استفادهای نکرده است. موضوع قتل در فیلم یک موضوع ثانویه است و نقطه قوت فیلم بازی درجه یک الناز شاکردوست است. همچنین باید بگویم که گذر زمان در این فیلم اصلا پیدا نیست و گویی در فیلمنامه اصلا به آن اشاره نشده؛ ما در نهایت با ریش قاتل متوجه گذر زمان میشویم.
امیر قادری در ادامه بیان کرد: موضوعاتی مانند قصاص یا جنگ مفاهیم پیچیدهای هستند. از نظر من «بیبدن» وسطباز نیست و اتفاقا اینکه با چندین زاویه نشان مساله قصاص را بررسی میکند؛ نقطه قوت فیلم است. امتیاز بزرگ فیلم بازی بازیگرانش است؛ اما میتوان گفت که لحن تلخ و یکدست فیلم، کار را خراب کرده است. این فیلم خاکستری است و اگر کارگردان سلیقه بصری بهتری داشت، قطعا فیلم شیکتری میشد و شلختگی الان را نداشت.
صدیق در ادامه گفت: «بیبدن» فیلم بازیگران است نه فیلمنامه و کارگردانی. مساله فیلم قصاص نیست بلکه شخصیت خانواده قاتل است. «بیبدن» یک فیلم حیف شده است چرا که موضوع بسیار جذابی دارد.
بهروز افخمی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه در یک فیلم بتوان تماشاچی را وارد دالان تجربههای مختلف کرد، بسیار مهم است تا تماشاچی داستانهای متفاوت را تجربه کند. از نظر من بهترین بازی این فیلم متعلق به گلاره عباسی است.
در ادامه رضا صدیق منتقد نسبت به اظهار نظر یکی از مدیران نماوا راجع به سینماگران و حواشی آن بیان کرد: هر کسی میتواند در سینما سرمایهگذاری کند؛ اما قرار گرفتن سرمایهگذاران در چرخه فرهنگ سرنوشتی مانند نماوا دارد که در حال ورشکسته شدن است. طرف دیگر صحبت من آن بخش از سینماگران است که معتقدند اخلاق و شرافت بیش از هر حرفه، نزد سینمایی هاست. من باید بگویم این جمله خیلی برای سینماگران گنده است. شرافت نزد کارگران و معلمان ماست؛ شرافت یعنی بخش مستضعف جامعه. من باید بگویم که لطفا شرافت را متر نکنید.
امیر قادری در ادامه عنوان کرد: زنگ خطر این ماجرا جایی است که بعد از اظهار نظر این مدیر نماوا، مردم سمت او را گرفتند. میخواهم بگویم که دهه فرصتطلبی ۹۰ چه چیزی بر سر سینماگران ما آورده که مردم دیگر از آنها حمایت نمیکنند.
بخش دوم «هفت» به بررسی موضوع جنایی اختصاص داشت که با حضور مرتضی علیزاده کارگردان «بیبدن» و محمدرضا نصراللهی استاد دانشگاه برپا شد.
مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بیبدن»، ابتدا درباره نقد رضا صدیق به فیلم، عنوان کرد: من معتقدم که سینما اول باید سینما باشد و قصه تعریف کند و بعد ایدئولوژیاش را جلو ببرد. اینکه ما از اول فیلم تکلیف را مشخص کنیم که طرفدار قصاص هستیم یا خیر، خلاف قصهگویی در سینماست و این متر غلطی برای بررسی و نقد فیلم است. البته که نقد به منی که در قدمهای اولیه فیلمسازی هستم، بسیار کمککننده است.
محمدرضا نصراللهی در ابتدای صحبتهای خود گفت: به اعتقاد همه افرادی که پرونده جنایی را دنبال میکنند، «بیبدن» برگرفته از پرونده آرمان و غزاله است؛ هر چند که نویسنده فیلم منکر این موضوع باشد. باید بگویم که این فیلم در مجموع اصلا جنایی نیست و «بیبدن» یک فیلم اجتماعی درام است. در این فیلم موضوع از زاویه بازپرس بررسی میشود و به عملیات پلیسی و کارگاه آنچنان که باید نمیپردازد و نحوه قتل هم مشخص نمیشود.
کارگردان «بیبدن» درباره ژانر جنایی بیان کرد: سینمای هالیوود به شکل خالص ژانر جنایی را بررسی میکند، اما در کشورهای دیگر این ژانر با فرهنگهای مختلف ترکیب میشود. در همین راستا مضمونهایی به فیلم اضافه میشود که برای مخاطب از کشف معما مهمتر است. در «بیبدن» هم همین اتفاق رخ داده است. ما فکر میکردیم که مسائل دیگر از کشفیات کارآگاه برای مخاطب جذابتر است.
محمدنصراللهی در ادامه عنوان کرد: یکی از نقدهای همیشگی من این است که از کارآگاهان و کارشناسان جنایی در متن فیلم استفاده کنند، نه در بخش تولید. به عنوان مثال این موضوع که تمام بازپرسها و پلیسهای ما در فیلم دختر دارند به یک کلیشه تبدیل شده و همچنین این موضوع که ماموران ما در فیلمهای ایرانی پا را فراتر از قانون میگذارند، واقعیت بیرونی ندارد و به یک کلیشه در فیلمها تبدیل شده است.
میز سینمای جهان برنامه «هفت» نیز به بررسی فیلم سینمایی «Dune ۲» اختصاص داشت که با حضور سیدحمیدرضا قادری و آرش خوشخو برپا شد.
سیدحمیدرضا قادری ابتدا گفت: یکی از متر و معیارهایی که در نقد شعر استفاده میشود، وجه خیالانگیز شعر است. من میپذیرم که افراد جوان با دیدن فیلم «Dune ۲» در سینما به وجد بیایند، اما در نهایت فیلم روی من تاثیر نداشت چرا که فیلمهای الان، ویرایش شده فیلمهای قبلیشان هستند. این فیلم صرف نظر از رمانش، برای کسانی که سینماباز هستند چیز جدیدی ندارد.
آرش خوشخو در ادامه این برنامه بیان کرد: در «Dune ۲» ماجرا پیچیده شده و به نظرم به فیلم تاجوتخت ربطی ندارد. فیلمهای این کارگردان سرد است و ما از زندگی مردمان این فیلم هیچ چیزی نمیبینیم و این سرما در تمام فیلمهایش وجود دارد. «Dune ۲» پر از تواناییهای فنی است و بازیگرانش به بهترین شکل انتخاب شدهاند. بیشتر از داستان فیلم جزئیات فنی فیلمش بسیار برای من جذاب بود. این فیلم مانند هر فیلم مهم دیگری تفسیر معاصر دارد.
امیرقادری نیز درباره فیلم «Dune ۲» اظهار کرد: کتاب بسیار فراتر از فیلم است چرا که مجموعهای از خردهای مختلف در آن دیده میشود. درک این کتاب از مسئولیت رهبریت یک قوم بینظیر است و به شدت تحت تاثیر خرد خاورمیانه است. من به شدت توصیه میکنم که ترجمه این کتاب را که بسیار روان هم است، بخوانید.
افخمی درباره این فیلم گفت: این فیلم تبلیغ آشکاری برای فراماسونها است و به شکل آشکاری برای بزرگنمایی و قدرتنمایی فراماسونی تبلیغ میکند.
بهروز افخمی در پایان این برنامه تاکید کرد: از این به بعد به امید خدا در پایان هر برنامه «هفت» یک تیتراژ جداگانه داریم؛ یعنی هر تیتراژ با برنامه قبلی فرق میکند. هر بار درباره یکی از استادان بزرگ سینمای ایران، چه آنها که از بین ما رفتند و چه آنهایی که در قید حیات هستند، برنامه کوتاهی ساخته میشود که در حاشیه تیتراژ میبینید و در برنامه امشب تیتراژ ما درباره علی حاتمی است که با فیلمهای علی حاتمی و موسیقی مرتضی حنانه از فیلم «هزاردستان» ساخته شده است.